Halkın ekmeğinden, yetimin hakkından, yoksulun rızkından çalanlara karşı, herkesi mücadele etmeye, ‘‘Uyanışa’’ davet ediyoruz

Kafkas Kartalı Uluğbey Boynak



1905-1907 arası dönemde genç bir Dağıstanlı öğrenci olarak Uluğbey Boynak, Kuzey Kafkasya’da Marksist bir grup örgütledi.

1910’da Bolşeviklere katıldı.

1917’deki Şubat Devrimi ardından Müslüman İşçiler Komitesi’ni örgütledi.

1918 yılı boyunca Dağıstan Devrimci Askerî Komite üyesi olarak çalıştı.

Temmuz 1918’de Dağıstan Kızıl Muhafızları komutanlarından biri olarak atandı ve bölgedeki İslamcı güçlerle, Hazar üzerinden müdahaleler gerçekleştiren İngiliz askerleriyle ve Denikin komutasındaki Rus Beyaz Orduları ile savaştı.

Ağustos 1919’da Dağıstan Kızıl Muhafızları mağlup olunca liderleri Uluğbey Boynak, Beyazlar’ın eline geçti. Beyazlar, Uluğbey’i İslamcılara teslim ettiler. Şeriat mahkemesi onu ölüme mahkûm etti.

Mahkemede ağzından son söz yerine şu cümleler döküldü:
“Dağların koyaklarında büyüdüm, dağ köylüleriyle birlikte çok şey öğrendim. Ta çocukluğumdan beri genelde tüm sömürülen halklar, özelde Dağıstan halkına adadım kendimi. Onlar için verdiğimiz ve size karşı yürüttüğümüz mücadelede daha güçlü olmayı öğrendim zamanla. Şimdi beni vuracaksınız, binlerce insanı vurduğunuz gibi ama halkımızın bağrında yaşayan fikri asla vuramazsınız. Cellâtlarımın karşısına cesaretle dikileceğim, intikamımın çok yakında alınacağını biliyorum. Özgürlük güneşinin ışıkları, Dağıstan’ın en kuytu koyaklarına bile sızacak. Asla aman dilemeyeceğim, bu eşitsiz mücadelede ölenlerin intikamını özgürleşen halk almayı bilecektir.”

Uluğbey Boynak 16 Ağustos 1919’da idam edildi.
Dmitri Kovaleviç
Kafkas Kartalı Uluğbey Boynak Kafkas Kartalı Uluğbey Boynak Reviewed by Uyanış on 07:55 Rating: 5

Hiç yorum yok:

Blogger tarafından desteklenmektedir.